eiland hoppen

  • karel

    Wij willen in juni volgend jaar wat eilanden in de Cycladen gaan bekijken. We vliegen op Athene.

    Reizen willen we d.m.v. ferries. Hotels zijn wel op internet te vinden, maar schema,s voor de ferries in juni 2010 niet.

    Weet iemand wanneer die schema,s worden gepubliceerd?

  • Hilde

    Karel

    De schem's worden gewoonlijk in 't voorjaar gepubliceerd. Maar geen nood ! Je geraakt gemakkelijk weg uit Pireaus, hoor !

    Om een voorbeeld te geven : in september ging ik naar de Kleine Cycladen. Die ferry ging via Paros, Naxos, en dan naar die kleine Cycladeneilandjes.

    Toen was er een heel vroege ferry en 1 in de namiddag !

    Naar Santorina was er toen een catamaran, maar die tickets zijn natuurlijk kostelijker….

    Weg geraken doe je !

    Hilde

  • marlena

    Ik heb ook een vraagje, is dit goed zelf te doen, om te eiland hoppen in Juni?

    Of moet je van te voren alles zelf reserveren? zoals hotels? en overtochten?

    Of is het verstandiger via een reisorganisatie te doen?

    We houden wel van vrijheid. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Dan horen we het graag, B.V.D.

  • hilde

    Eilandhoppen in juni op zelfstandige vrije basis ? Geen enkel probleem. Ben al enkele malen in juni geweest en voornamelijk in september.

    Je zal bij aan land gaan bijna overal aangesproken worden door “ronselaars” die jou hun kamer willen verhuren !

    Wel heel nadrukkelijk de ligging navragen, zodat je niet te ver van alle bedrijvigheid verwijded bent. Elk eiland(je) heeft geen busvervoer. Je wordt bij autostop op kleinere eilanden ook gemakkelijk meegenomen.

    Ook niet direct voor de kamer toezeggen ! Beter enkele bezichtigen en vergelijken. Desnoods van je gekozen accomadatie proberen afdingen. Dat lukt gewoonlijk wel omdat ze toch met een hoger bedrag beginnen dan ze denken te krijgen. En de concurrentie speelt ook een grote rol.

    Ik heb het hier wel ganse tijd over “kamers bij burgers”. Dat is de aangenaamste manier om net dàt ietsje verder te kijken dan het hotelgebeuren….En je contacten worden hierdoor ook intenser ! Ik hoor wel eens klagen dat de griekse mentaliteit aan t' veranderen is, maar daar heb ik nog niets negatief van ondervonden ! En ik reis gewoonlijk alléén.

    Ik heb ondertussen al 73 (74 ?) eilanden verbleven, zonder ooit problemen gehad te hebben qua bereikbaarheid, accomodatie, enz…(dit alles verspreidt over ongevaar 14 jaar).

    Op voorhand veel informatie opvragen ! Blijven proberen op het prikbord ! En als je je keuze gemaakt hebt specifieke informatie opvragen over DIE eilanden waar je wil gaan.

    Een een goede reisgids voor onderweg is ook aan te raden. Ter plaatse kan het gebeuren dat je je reisplanning plots wil wijzigen, en dan sta je daar …!(Lonely Planet en Rough Guide). Trotter is te oppervlakkig en is slechts een flauwe vertaling van de “Guide du Routerd”. (neen, ik heb geen aandelen !)…

    Ook in 't voorjaar het uurrooster van de ferrys raadplegen ! Het zou wel eens kunnen dat je 1 nachtje moet overnachten in Piraeus of Athene.

    Stel maar bijkomende vraagjes, indien nodig. Maar ik kijk wel niet elke dag op het prikbord.Hou daar aub rekening mee !

    Veel planplezier ! Dat is al een reis op zich !

    Hilde

  • karel

    Hallo Hilde,

    Wij reizen met z,n vieren. Vraag me af of je accomodaties kan vinden voor meerdere personen, en kan je ervan uitgaan dat er iedere dag wel ferries beschikbaar zijn om bv. te reizen tussen b.v. Kea, Serifos, Sifnos, Naxos of Milos?

  • hilde

    Karel

    Accomodatie kan in juni kan echt geen probleem zijn ! En de economie in Griekenland is momenteel erg slecht, zodat je wel aanbiedingen genoeg zal krijgen als je van de boot stapt !

    En wij, die niet georganiseerd reizen, weten tenminste dat alles wat we spenderen,bij de juiste mensen terecht komt !

    Wat betreft de ferrys kan je ongeveer rond begin april al eens nakijken op

    www gtpnet.com

    Rond die periode zijn de nieuwe uurroosers gewoonlijk wel in te kijken !

    En daar kan je dan je reisroute op plannen.

    Denk er aan : dit wordt REIZEN ! Dit ga je zelf “kant en klaar” verpakken.

    Deed je zoiets al eerder ?

    Hou er wel rekening mee dat je best enkele dagen op voorhaqnd weer terug op je vertrekbasis bent. Je weet maar nooit dat het weer plots omslaat en de boten niet komen. Daar sta je dan ! Dat kan je dan een extra retourticket kosten !

    Goed plannen ! Mij is het nog nooit negatief uitgevallen !

    Dus : je plaats van aankomst DIRECTt verlaten,niet blijven rondhangen, maar die wel voorzien voor je laatste dagen.

    't Schijnt dat je me ook rechtstreeks kan mailen, dat is misschien ook handiger. Echter , ik weet niet hoe dat moet !

    Prikkers kunnnen je dat misschien wel uitleggen ?

    Groetje

    Hilde

    ..

    .

    :

  • irma 2

    Ik heb het niet zelf gedaan maar kwam een leuke site tegen die wel veel ideeeen geeft. http://www.griekenlandonline.nl/reizen-griekenland-reis.htm

    isschien kan je er wat mee.

  • Ilse

    Beste Hilde, wij (2 meiden) zitten er ook aan te denken aankomende zomer (hoogseizoen) te gaan hoppen op de Cycladen en dan alleen ticket (bijv. heen op Mykonos, terug van Santorini) en eerste accomodatie te boeken. Aan welk prijsniveau moet je ongeveer denken (per nacht) als je bij aankomst in de haven een eenvoudige studio of kamer met gunstige ligging wil boeken? Dank vast voor de info!

  • P. Vandeputte

    Eilandhoppen is echt makkelijker dan je denkt. Mijn vrouw en ik doen het nu al enkele jaren en het bevalt ons steeds beter. De vorige jaren was het steeds in mei/juni maar dit jaar wordt het de volledige maand september.

    Zelf boeken we meestal een studio/apt met kitchenette op voorhand rechtstreeks bij de eigenaar. Buiten het hoogseizoen (juli/augustus) en bepaalde, duurdere, eilanden (Mykonos/Santorini) mag je voor dergelijke accomodatie rekenen op 35/40 € per dag. Sommige eigenaars geven in juni en/of september soms ook nog speciale kortingen. Zo kregen we op Poros een apt van 75€ voor 40€.

    Wat betreft de ferries worden de meeste vaarschema's pas vrijgegeven einde deze maand / begin maart. Van enkele andere zoals Blue Star zijn deze al bekend en kan je ze nagaan op hun website. De meeste ferrymaatschappijen hebben op hun website een “booking engine” waar je zelf je route kan nakijken en zo al een idee hebt wat de prijzen zijn. Voor de bestemmingen en uren van vertrek in Piraeus en Rafina kan je wekelijks (op vrijdag) terecht in de bijlage “Athens Plus” van het dagblad Kathimerini via de website www.ekathimerini.com. De bijlage kan je gratis downloaden, de ferries staan op de voorlaatste bladzijde.

    Zelf kopen wij onze tickets altijd ter plaatse.

    Enkele “routes” die we de laatste jaren “gehopt” hebben:

    - Aegina - Poros - Hydra - Spetses (vertrek uit Piraeus)

    - Skiathos - Skopelos - Alonissos (vertrek uit Volos)

    - Andros - Tinos - Syros (vertrek uit Rafina)

    Dit jaar wordt het Kythnos - Serifos - Sifnos - Milos (niet noodzakelijk in deze volgorde, afhankelijk van de vaarroosters en met vertrek/aankomst uit Piraeus en/of Lavrio).

    Door het (vele) opzoekingswerk en de diverse mailtjes met de eigenaars van de gastenverblijven lijkt het wel of je 2 x op reis gaat. Eerst virtueel en dan voor echt.

  • hilde

    Sorry, Ilse, maar ik heb heel lang niet meer op het prikbord gekeken. Gewoonweg vergeten!

    Maar uit het berichtje van P. Vandeputte zal je wel veel info hebben kunnen opsteken.

    Reis zeker met een goede gids bij de hand (bv. Lonely Planet). Je kan zoveel downloaden als je wil. Maar het kan gebeuren dat je plots wegens redenen die je niet voorzien hebt je reisschema wijzigt, en dan sta je daar zonder gids…

    De tarieven van kamers in Lonely Planet, zijn gebaseerd op de laatst gekende hoogzeizoentarieven. Ook steeds proberen afdingen indien je bij burgers verblijft. De concurrentie is groot, zodat dit gewoonlijk wel lukt.

    Maar inderdaad, voor een vakantie in het hoogseizoen, toch maar best op voorhand contacten leggen.

    Omdat ik steeds in mei en september ga, moet ik nooit iets op voorhand boeken. Bij eilandhoppig weet je op voorhand ook nooit waar en hoe lang je blijft !

    September 2009 was ik bv. eerst op de Kleine Cycladen (Schinoussa en Koufonissi) dan enkele dagen Athene, dan Hydra en Spetses, en dan weer Athene.

    Hou er ZEKER rekening mee dat het weer plots kan omslaan. De MELTEMI (hevige stormwind) kan zo erg waaien, dat de ferry's niet doorkomen! Daarom raad ik iedereen aan om DIRECT te vertrekken op de plaats van aankomst, maar die voor te behouden voor de laatste dagen, t.t.z. om enkele dagen vóór je vertrek op voorhand al naar daar af te reizen.

    Er bestaat ook een “griekenland.startpagina.nl” waarin je ook een prikbord treft.(in de linkse kolom onder “informatief”).

    Dit wordt heel veel gebruikt. Probeer daar ook eens indien je nog info nodig hebt.

    Ik zal het hier nu in elk geval wat beter in 't oog houden hoor!!

    Groetjes, Hilde