Is Naxos iets voor ons?

  • Ouzofan

    Hallo,

    Wij willen volgend jaar naar de Cycladen en Naxos leek ons wel leuk.

    We houden niet van drukke toeristenplaatsen maar we willen wel een gezellige plaats met voldoende eetgelegenheden.

    Mykonos lijkt ons erg druk en Santorini eigenlijk ook. Zijn er nog meer cycladen eilanden die de moeite waard zijn?

    Kan iemand ons zeggen of Naxos een goede keuze is of kunnen we dit beter combineren met een ander eiland?

    Het liefst verblijven we op 1 eialnd i.p.v. hoppen.

    Groetjes,

  • Peter

    Naxos is een groot eiland met een levendige Chora waar het in de smalle, steile winkelstraatjes onder het Venetiaans kasteel nochtans aangenaam toeven is. Er zijn zeer veel eetgelegenheden. De toeristische accommodaties vind je dichtbij, op korte afstand van een zandstrand. Het binnenland van Naxos is per autobus goed bereikbaar Er zijn aantrekkelijke bergdorpen en je kunt er uitstekend wandelen.

    Vanuit de haven van Naxos kun je alle overige cycladeneilanden bereiken. Maar misschien vinden jullie Paros aantrekkelijker, of, als je er te voet op uit wilt trekken, Sifnos, Serifos, Folegandros of het heel rustige Sikinos. Wat voor de één heel leuk en interessant is, is voor een ander misschien wel suffig en saai.

  • Theo Schultink

    hallo met Theo/Thea wij zijn 60 jaar en aktieve mensen we komen uit Hellevoetsluis,wij gaan nu voor de derde keer naar Naxos, de reis erna toe is al heel indrukwekkend wand je land op Santorini en daarvan daan ga je met de boot naar het eiland Naxos toe voor wat ons betreft een fijn en rustig eiland en voor ieder wat wils je heb daar prachtige zand stranden vooral bij Agio Anna daar is ook ons hotel /app die heet het zelfde, de ligging is fantastisch pal aan het strand met hele gezellige eet gelegenheden op het strand (het is daar niet overdreven druk) je zit 6km van Naxos stad af.een gezelige grote stad heel veel terrassen en winkelstraatjes het is daar heel goed vertoeven.

    wat de omgeving betreft ,wij huren altijd een kwat en daar struinen we altijd het hele eiland mee af en dat is leuk vertoeven en avontuurlijk de wegen zijn zeer goed te berijden.je kan ook een leuke dagtrip naar Paros toe gaan overtocht duurd 45min

    aankomst Paros hele leuke havenplaats is zeer de moeite waard . Paros zelf hebben we nog niet goed verkent maar daar hebben als het weer zo ver is alle tijd voor.

    Als u e.v.t.wat wil weten misschien dat ik u daarbij kan helpen schroom je niet .

  • Ouzofan

    Bedankt voor jullie reacties. Naxos lijkt ons wel een leuke bestemming maar zijn Arke en HI de enige (grote) organisaties die er heen gaan?

    Verdere tips over Naxos zijnnog steeds welkom.

  • annemie

    Hallo,

    Wij gaan al enkele jaren naar Naxos omdat het voor ons alles heeft wat we zoeken. Echt griekse dorpjes en dito sfeer! Naxos heeft echt een prachtig achterland;maar je moet er dan wel op uit (auto huren) en de dorpjes ingaan en niet alleen de rondweg volgen,dat zou gewoon jammer zijn. Naxos heeft schitterende stranden, zowel rustig en afgelegen als stranden met wat meer faciliteiten.

    Wij verblijven steeds bij hotel Galaxy in Naxos stad. de ligging is super; praktisch aan het strand, en op loopafstand van het stadje.Met de bus ben je zo bij Prokopios, Plaka of Agia Anna, als je dat zou willen.

    Het stadje zelf heeft een boulevard met veel verschillende eettentjes, met daar achter het oude deel; het kastro. Ook daar kun je veel goede restaurantjes vinden in de smalle straatjes. Ambiance een 10! wat ons betreft.

    Wij gaan altijd in Juni en vinden naxos stad dan gezellig “druk”maar ik kan me voorstellen dat het in Juli of Augustus misschien te druk kan zijn. Persoonlijk vind ik het stadje de leukste plek om te verblijven.

    Het voordeel is ook dat je vanuit Naxos stad ook makkelijk een ferry naar n ander eiland kunt pakken. Dus; succes, met uitzoeken maar wees wel gewaarschuwt; de meeste mensen blijven terug gaan…. dus als je er eenmaal heen gaat..

    groeten Annemie

  • Ouzofan

    Hallo Annemie,

    Bedankt voor je leuke en zinnige reactie. Naxos beginnen we steeds leuker te vinden na wat we her en der gelezen hebben.

    We krijgen er steeds meer zin in om voor Naxos te kiezen.

    Is de aankomst altijd op Mykonos en vertrek vanaf Santorini of zijn er ook andere mogelijkheden?

    Groeten,

  • brortje

    Wij zijn al 2x op Naxos geweest in juli. Fantastisch! Het is nog niet zo toeristisch als op Paros en Santorini.

    Wij zitten in een appartementencomplex bij Agia Anna (Naxos Kalimera), erg goed. Wij houden van rust en ruimte.

    Het is 15 min lopen naar het strand en de eettentjes.

    Het is makkelijk om er te komen, zeker als je al vaker in Griekenland geweest bent. Wij vliegen op Athene, daar pakken we de bus (1 uurtje) naar Pireaus en vanaf daar een ferry naar Naxos. Wat een vrijheid!!

    Vanaf Naxos kun je ook makkelijk naar een ander eiland, voor een dag of een langer verblijf.

    Veel plezier alvast met de voorpret!

  • annemie

    Hoi ouzofan

    Wij gaan met een organistie (Neckermann of hol.int)

    Tot nog toe zijn we steeds op Mykonos aangevlogen.Meestal een vroege vlucht.

    De tijd waarop de boot naar Naxos vertrekt is wisselend. Vorig jaar moesten we tot 17.00 wachten geloof ik. Maar dat is afhankelijk van de veerdiensten. Daar is niets aan te doen.We zijn ook wel eens eerder vertrokken; om half 3, en zelfs een jaar (dat was met Arkefly) lag de boot om 10.30 te wachten en stonden we al om 11.30 op Naxos! Maar dat was eenmalig;meestal ben je de hele dag kwijt met reizen;maar dat hoort toch ook bij de vakantie.

    Lijkt me alleen niet zo prettig als je met jonge kinderen reist.

    De terugvlucht is wisselend, soms vanaf Santorini,soms vanaf Mykonos.Je moet er wel rekening mee houden dat je de dag voor je vlucht vertrekt je naar Mykonos of Santorini gaat. Je hebt daar dan een overnachting (als het goed is in een gelijkwaardig hotel/app. als geboekt op Naxos) Dit is om de terugvlucht te kunnen halen.Het staat niet erg duidelijk vermeld in de reisgidsen maar ik heb het in al die 7 jaar nooit anders meegemaakt.Waarom begrijp ik niet goed;het kan maar duidelijk zijn.

    En het heeft ook wel iets vind ik; een avondje op Santorini, snel nog even naar Oia voor de sunset…

    Ik geloof dat je tegenwoordig zelf kunt aangeven of je via Mykonos of Santorini terug wil.

    Succes. Ik ga binnenkort ook boeken!

    mvg

    Annemie

  • arzubel

    Naxos is een droom voor iedereen.

  • fien

    Hoe lang duurt de overtocht eigenlijk vanaf Santorini?

    Vanaf Mykonos een uur als ik het goed gelezen heb?